Precautii general valabile in modelism.
- Produsele comercializate de RADIOMODELE SRL se adreseaza persoanelor cu varsta de minim 14 ani. In cazul minorilor este necesar sa se afle sub supravegherea unui adult responsabil cu minime cunostinte tehnice in momentul folosirii acestor produse.
- Inainte de a incepe constructia unui model cercetati cu atentie planurile si schemele de asamblare precum si toate partile componente. Tineti minte: nu va grabiti in montarea modelului, urmati planul si schemele de asamblare pentru a obtine un model robust si cat mai centrat.
- Calitatea si fiabilitatea modelului rezultat in urma asamblarii kit-ului depinde de modul in care acesta a fost asamblat, de aceea va sfatuim sa urmati intocmai pasii si pozele din manualul de asamblare
- Pe toata durata montajului trebuie sa respectati planurile. Nu deteriorati partile componente si nu modificati piesele, poate rezulta un model nesigur si instabil. Respectati pasii de executie.
- Instalati corect sistemul RC (acolo unde este cazul) astfel incat acesta sa functioneze corect
- Verificati ca modelul functioneaza corect inainte si dupa fiecare folosire, verificati sa nu fie piese slabite, suruburi lipsa samd.
- Dupa fiecare utilizare curatati modelul, deconectati acumulatorii si ungeti toate articulatiile si rulmentii cu spray WD40
- AVERTIZARE . In cazul nerespectarii acestor indicatii poate rezulta distrugerea proprietatii private, raniri serioase sau chiar moartea.

Norme de protectie in modelism

Automodele: Nu conduceti automodelul in locuri aglomerate, pe strazi aglomerate sau in preajma persoanelor, fiti atenti la copii mici din jur. Aceste automodele pot dezvolta viteze considerabile (40 - 100 km/h) ce pot cauza rani grave in caz de impact sau distrugerea de proprietati.
In timpul montarii automodelului fiti atenti la componentele mici, pentru a nu fi inghitite de copii.
Motoarele se incalzesc considerabil in timpul functionarii. Nu atingeti motorul imediat dupa terminarea cursei.
Nu porniti motorul termic (nitro sau benzina) in spatii inchise cum ar fi garaje sau pivnite. Aceste motoare ca si cele de automobile, produc monoxid de carbon care este un gaz fatal. Nu porniti motorul in zone cu mult praf sau nisip.
In timp ce incercati sa porniti motorul recomandam sa nu purtati haine largi sau esarfe, acestea putand fi antrenate de volanta si/sau de partile in miscare.
Toate automodelele necesita intretinere (revizii) regulate, si inspectii mecanice / vizuale dupa fiecare utilizare. In caz contrar pot avea loc distrugerea de componente care nu sunt acoperite de garantie si / sau distrugerea de proprietati / accidente de persoane!
Desi unele regulatoare de turatie sau motoare sunt rezistente la apa, ele pot fi afectate de expunerea la materiale corozive, cum ar fi apa sarata, sau pot fi afectate de depunerile de calcar sau noroi. Intotdeauna curatati regulatorul de turatie si motorul cu apa curata dupa expunerea la material coroziv sau pamant / nisip. Deasemeni, chiar daca motorul si regulatorul de turatie ale masinutei Dvs. teleghidate sunt rezistente la apa, va sugeram sa verificati daca si restul componentelor sunt rezistente la apa (bateriile, servo-urile, sistemul radio, sasiu) INAINTE de a le expune la orice fel de lichid.
ATENTIE!!! Pentru ESC-ul Mamba Monster 2 waterproof (TRAXXAS MXL-6s) este OBLIGATORIU sa scoateti ventilatorul inainte de a expune masina la apa! 


Aeromodele: Asigurati-va ca aveti cunostintele necesare inainte de a zbura un aeromodel! Daca nu aveti aceste cunostinte achizitionati un simulator de zbor si antrenati-va cu el sau mergeti la cel mai apropiat club de modelism si apelati la ajutorul celor de acolo!
Tineti persoanele care pot fi ranite (in special copii mici) la departare de motor (distanta minima 5m) cand acesta este in functiune.
Folositi elice de marime corespunzatoare. Asigurati-va ca ati strans bine elicea inainte de pornire. Feriti-va corpul de elice atunci cand reglati motorul.
Nu va aplecati peste motor in timp ce acesta este in functiune. Nu porniti motorul cu mana libera ! Folositi un demaror electric sau un degetar de cauciuc cand doriti sa porniti motorul. Asigurati-va ca fisa bujiei este bine conectata. NU porniti motorul in zone cu mult praf sau nisip. Elicea poate antrena particulele de praf, aruncandu-le in ochi. In timp ce incercati sa porniti motorul recomandam sa nu purtati haine largi sau esarfe, acestea putand fi antrenate de elice. Nu folositi mainile sau alte parti ale corpului pentru a opri motorul (elicea). Nu aruncati niciodata obiecte in elice pentru a opri motorul.
Verificati regulat elicea. Inlocuiti orice elice care este ciobita, fisurata sau crapata. Nu incercati niciodata sa reparati elicea. Vibratiile pot cauza pierderea elicei. Verificati de fiecare data surubul de prindere al elicei si strangeti-l daca este nevoie.
Verificati vizual / mecanic aeromodelul Dvs. inainte si dupa fiecare utilizare, in caz contrar piesele slabite pot duce la distrugerea de componente care nu sunt acoperite de garantie si / sau distrugerea de proprietati / accidente de persoane!
Daca transportati modelul cu motorul pornit (nerecomandat!), fiti foarte atenti la elice, la obiectele si persoanele din apropiere.
Nu zburati niciodata langa fire de inalta tensiune, fire de telegraf, pomi, locuri aglomerate, persoane, animale, proprietati, locuinte etc.
Daca aveti module de telemetrie instalate pe aeromodelul Dvs., acordati maxima atentie alarmelor generate de acesta si aterizati imediat!
Nu porniti motorul in spatii inchise cum ar fi garaje sau pivnite. Aceste motoare ca si cele de automobile, produc monoxid de carbon care este un gaz fatal.

Elicoptere si multicoptere cu radiocomanda. Aspecte legate de de siguranta
Modelele de elicoptere radiocomandate sunt masinarii uimitoare, dar sunt foarte dificil de pilotat si nu sunt jucarii. Un elicopter radiocomandat este un aeromodel care necesita un nivel inalt de cunostinte tehnice si de pilotaj. Nu ar trebui sa va ganditi sa va construiti un elicopter decat daca sunteti un modelist cu vaste cunostinte tehnice si cu experienta suficienta.
Puteti invata despre elicoptere citind cartile de specialitate si revistele de modelism. Producatorii de elicoptere pun la dispozitie si carti despre elicoptere, iar kit-urile includ instructiuni detaliate. Este recomandat ca inainte de a incepe asamblarea unui elicopter / multicopter sa participati la orice concurs, demonstratie sau intalnire modelistica. Este bine sa mergeti la concursuri sau la demonstratii pentru a vedea ce fac pilotii mai experimentati si sa-i intrebati de problemele dumneavoastra. Nu ascultati niciodata sfaturile celor care cred ca sunt mai experimentati decat producatorii si care vor incerca sa va convina ca modelul merge numai daca i se fac anumite "modificari". In general aceste discutii va pot oferi sfaturi bune, dar si sfaturi rele. Valorile diversilor parametri le puteti regla numai dupa datele din manual, iar instructiunile producatorului trebuie respectate cu strictete.
Constructia elicopterelor: Urmati cu atentie instructiunile din manual si ordinea acestora. Lucrati cu grija si folositi numai componentele originale sau de tuning puse la dispozitie de producatorul modelului Dvs.. Regula de baza este sa NU modificati nimic in constructia elicopterului, iar aceasta regula se aplica de la primul pana la ultimul surub. Orice greseala, cat de mica, poate rezulta intr-un model care zboara necontrolat. Instalati cu atentie sistemul de comanda radio si servo-mecanismele.
Pilotajul elicopterelor: La pilotajul elicopterului folositi numai sisteme RC de calitate (Futaba, Spektrum, Hitec, Graupner samd.). Verificati daca nu foloseste nimeni frecventa dumneavoastra.
ATENTIE: Palele rotorului aflate in miscare de rotatie sunt foarte periculoase. Nu zburati niciodata aproape de spectatori sau animale. Daca apar probleme in timpul zborului aterizati imediat, remediati defectiunea si apoi lansati din nou. Nu decolati din nou fara a lua masurile care se impun.
Reparatii la elicoptere: Examinati cu grija toate partile elicopterului. Daca vreo piesa e defecta inlocuiti-o tot cu una originala. Efectuati reparatiile cu aceeasi grija cu care ati construit modelul.
NU UITATI: o reparatie gresita inseamna un model periculos pentru toti cei din jur.
Verificati vizual / mecanic aeromodelul Dvs. inainte si dupa fiecare utilizare, in caz contrar piesele slabite pot duce la distrugerea de componente care nu sunt acoperite de garantie si / sau distrugerea de proprietati / accidente de persoane!
ATENTIE !! Un elicopter radiocomandat nu este o jucarie. Este o masinarie complexa si nu ar trebui folosit decat de catre cei experimentati. Erori in constructie sau in instalarea sistemului RC pot duce la un model incontrolabil si foarte periculos. Palele rotorului in miscarea lor sunt foarte periculoase. Accidentele cu elicoptere radiocomandate au dus, de-a lungul vremii, la distrugerea proprietatilor private, la raniri grave si chiar la decese.

Navomodele: In timpul montarii navomodelelor fiti atenti la componentele mici, pentru a nu fi inghitite de copii. Nu lasati navomodelul la apa in locuri aglomerate, existand pericolul de accidente.
Motoarele se incalzesc considerabil in timpul functionarii. Nu atingeti pana la racirea acestora. Asigurati-va ca ati strans bine elicea inainte de pornire. Feriti-va fata si corpul de elice atunci cand reglati motorul. Nu porniti/opriti motorul cu mana libera (sau invartiti elicea cu degetul) !!
Nu aruncati niciodata obiecte in elice pentru a opri motorul. Verificati regulat elicea. Inlocuiti orice elice care este ciobita, fisurata, crapata. Nu incercati niciodata sa reparati elicea. Vibratiile motorului pot cauza pierderea elicei. Verificati de fiecare data surubul de prindere al elicei si strangeti-l daca este nevoie.
Daca transportati modelul cu motorul pornit, fiti foarte atenti la elice, la obiectele si persoanele din apropiere. In timp ce incercati sa porniti motorul recomandam sa nu purtati haine largi sau esarfe, acestea putand fi antrenate de elice.

Motoare termice si electrice: Motorul pe care l-ati cumparat va fi performant si va reprezenta o sursa de satisfactie si placere daca urmati si respectati instructiunile si atentionarile astfel incat sa il folositi corespunzator. Nu lasati distractia sa se transforme in tragedie! Numai dumneavoastra sunteti responsabil pentru folosirea motorului, deci folositi-l cu atentie. Acest motor nu este o jucarie, ci un ansamblu facut cu precizie, a carui putere va poate rani atat pe dumneavoastra, cat si pe cei din jur, daca abuzati de el si daca nu cititi instructiunile.
Pentru TOATE motoarele, producatorii recomanda efectuarea RODAJULUI, atat pentru motoare termice (conform instructiunilor specifice), cat si pentru motoarele cu perii (minim 10 minute la 50% din acceleratie)
Pentru siguranta spectatorilor pastrati o distanta de minim 10 metri fata de acestia.
Montati motorul corect pe un banc de test, sau pe batiul modelului. NU fixati motorul in menghina!!!
Nu atingeti si nu permiteti nici unui obiect sa vina in contact cu elicea aeromodeleler sau rotile automodelelor in timp ce acestea se invart, nu va aplecati peste motor in timp ce acestea functioneaza.O elice avariata sau crapata se poate dezintegra. Bucati din ea pot fi aruncate cu putere in timpul functionarii motorului (viteza capatului de elice poate ajunge la 200 m/s), de aici pot rezulta rani serioase. Micromotoarele termice si electrice genereaza o cantitate insemnata de caldura. Nu atingeti nicio parte a acestuia pana nu s-a racit. Prin atingerea chiulasei, tobei de esapament sau a altei componente a motorului pot rezulta arsuri grave.
Nu porniti motorul in zone cu nisip sau pietre, deoarece pot fi agatate de elice si aruncate si pot slabi elicea.
La motoarele termice folositi intotdeauna o toba de esapament - folosirea unui motor in mod repetat fara toba de esapament poate duce la degradarea auzului. De asemenea, zgomotul rezultat ar putea sa deranjeze persoanele aflate in apropiere.
Este recomandat sa folositi un demaror electric la pornirea motoarelor termice. De asemenea va sfatuim sa purtati ochelari de protectie in timpul pornirii. Aveti grija ca in momentul pornirii si al folosirii motorului fisa bujiei sa nu vina in contact cu elicea. Dupa pornirea motorului faceti toate reglajele din spatele elicei.Opriti motorul daca doriti sa modificati ceva la model. Reglati comanda carburatorului astfel incat in momentul in care mansa si trim-ul acceleratiei sunt in pozitie zero, motorul sa se opreasca. Ca alternativa pentru oprirea motorului se poate obtura conducta de alimentare cu combustibil. Nu incercati sa opriti altfel motorul !!
NU se recomanda utilizarea motoarelor termice la temperaturi exterioare sub 15 grade, acest lucru ducand la uzarea prematura a componentelor interne.
Evitati pe cat se poate contactul motorului cu perii (brushed) cu apa. Chiar daca masina este "waterproof" si electronica este rezistenta la apa (ESC, Receptor, Servo) dar motorul are gaurile pentru ventilatie prin care intra apa. Cu cat evitati mai mult apa / noroiul cu atat mai mult motorul va avea o durata de viata mai lunga. Daca totusi motorul cu perii a intrat in contact cu apa, asigurati-va ca l-ati uscat corespunzator si dupa uscare l-ati folosit cateva secunde, pentru a evita oxidarea periilor pe stator (car pot duce la "lipirea" acestora de stator si ruperea periilor la urmatoarea utilizare)
Evitati acceleratiile bruste precum si franele bruste, la motoarele cu perii. Cu cat veti accelera/frana mai brusc cu atat mai tare se va incinge motorul iar bucsele de sustinere a axului si periile colectoare se vor uza mai repede.
La motoarele cu perii evitati patrunderea in motor a prafului, pietricelelor si ale altor corpuri straine. Acestea vor duce la uzura prematura a periilor colectoare. In cazul in care rulati off-road va recomandam ca dupa fiecare utilizare sa curatati intreg automodelul si in special motorul cu jet de aer comprimat.
Aveti grija ca elementele transmisiei sa fie bine lubrifiate. Transmisia care nu este lubrifiata supune motorul la eforturi inutile fapt care duce la supraincalzirea acestuia.

Combustibil: Combustibilul nitro va fi folosit EXCLUSIV in modelism pentru alimentarea micromotoarelor termice! Orice alta utilizare este strict interzisa! Combustibilul folosit de aceste motoare este foarte toxic, evitati contactul acestuia cu pielea, ochii sau gura. Intotdeauna pastrati combustibilul intr-un recipient marcat la care sa nu aiba acces copiii. Combustibilul este foarte inflamabil. Depozitati combustibilul departe de sursele de foc, prize, scantei sau orice alte surse de caldura care l-ar putea aprinde. Nu lasati pe nimeni cu foc deschis in apropiere. Nu fumati si nu permiteti altcuiva sa fumeze in apropierea combustibilului. In cazul unui accident clatiti cu apa din abundenta si consultati de urgenta medicul.

Radiocomenzi: Regula nr.1 in modelism: receptorul nu trebuie sa fie cuplat la sursa de curent daca telecomanda este oprita! In caz contrar pot rezulta accidente sau pierderi de echipament - pentru care NU se acorda garantie sau despagubiri. Verificati conexiunile electrice si mecanice inainte de fiecare folosire a modelului. Verificati starea acumulatorilor din emitator si de la receptor inainte de folosire. Asigurati-va intotdeauna ca frecventa folosita sa nu mai fie folosita de nimeni din apropiere. Antena de receptie trebuie sa fie desfasurata complet si fixata pe model pentru a evita prinderea in elice sau roti. Nu taiati firul de la antena si nu-l indoiti deoarece acest lucru afecteaza negativ raza de actiune a radiocomenzii. Inainte de pornire asigurati-va ca manetele de acceleratie sunt in pozitia ZERO (neutral)

Acumulatorii Li-Po - Precautii de utilizare
Informatii generale: Pachetele Litiu Polimer (prescurtare: LiPo) necesita atentie si ingrijire speciala. Neatentia in utilizarea acestor baterii poate cauza explozii, incendii, fum si risc de intoxicare.
Acumulatorii LiPo sunt compusi dintr-o solutie chimica aflata intr-o punga de aluminiu. Din acest motiv pachetele LiPo nu sunt atat de rezistente dpdv mecanic precum celelalte modele de acumulatori (NiMH, Pb etc.). Este INTERZIS sa flexati, sa indoiti, sa intepati, sa apasati, sa trantiti, sa taiati pachetele de acumulatori LiPo chiar daca au carcasa de plastic! Deasemeni este INTERZIS sa tineti acumulatorii LiPo de firele de curent, acestea au niste fise inserate in pungile de aluminiu care se pot smulge foarte usor! Bateriile ce au ajuns (trecut) de 70 grade celsius se considera distruse si nu este indicat sa mai fie folosite.
NU EXPUNETI niciodata acumulatorii la temperaturi ridicate (soare) sau scazute (congelare)!
a. Incarcarea
Voltajul de incarcare:
Aceste baterii trebuie incarcate cu o statie de incarcare special conceputa pentru acest scop, ce incarca la mai putin de 4.3 V pe celula, aceasta valoarea reprezentand maximul de voltaj pe care il poate atinge o celula. Este strict interzisa incarcarea la valori mai mari, deoarece aceasta va produce distrugere permanenta celulei si respectiv incendiu.
Curentul de incarcare:
Bateriile Li-Po se pot incarca conform indicatiilor de pe pachet (1C reprezentand capacitatea celulei). Incarcarea la curenti mai mari decat cei recomandati pot cauza scaderea performantei celulei, supraincalzirea celulei sau chiar scurgerea lichidului din ea.
Atentie la incarcarea inversa:
Inversarea polaritatii la incarcare este interzisa. Aceste pachete trebuie conectate corect. Polaritatea trebuie sa fie confirmata inainte de a face conexiunile. Inversarea polaritatii poate duce la pierderea performantei celulelor si distruge siguranta acestora, adica exista posibilitatea de curgere a lichidului intern. De asemeni se poate produce supraincalzirea celulelor.
b. Descarcarea Li-Po
Curentul de descarcare:
Bateriile LiPo se pot descarca conform indicatiilor de pe pachet. Curentii mai mari de descarcare scad considerabil capacitatea celulei sau duc la supraincalzire.
Temperatura de lucru este in domeniul -10 pana la 60o C.
Descarcarea adanca:
In mod normal, acumulatorii Li-Po incep sa se descarce la un voltaj de 4.2 V, si termina aceasta operatiune la 3.0 V. Descarcarea acestor pachete la un voltaj mai mic de 2.6 V pe celula reprezinta descarcare adinca (deep discharge status) si cauzeaza distrugere permanenta a celulei, din acest motiv fiind necesara evitarea acestei situatii. Utilizatorul are obligatia sa protejeze acumulatorii LiPo prin toate masurile pe care le crede de cuviinta pentru a nu ajunge in starea de descarcare adanca (activare protectie LiPo de pe model, achizitionare LiPo Alarm, achizitionare instrument de masura LiPo sau chiar masurarea cu un aparat de masura standard, pe fiecare celula. O celula sau un pachet LiPo aflat in stare de descarcare adinca nu va beneficia de garantie pentru produs.
c. pastrarea acumulatorilor lipo mai mult de 2-3 zile se face la 3.7-3.8v / celula - pastrarea lor subdescarcati sau incarcati la maximum duce la deteriorarea acestora!

Garantia produselor de modelism:
Produsele de modelism sunt obiecte de consum cu o durata de utilizare de 2-5 ani, compuse din module, iar garantiile aferente acestor module sunt acordate astfel
- pentru defecte mecanice "garantia pana la scoaterea din cutie / prima utilizare", care inseamna ca daca atunci cand scoateti produsul din cutie si observati o piesa rupta, trebuie sa ne semnalati acest lucru si sa ne trimiteti eventual o fotografie, iar piesa va fi inlocuita. Daca produsul prezinta urme de uzura / folosire, piesa si reparatia vor fi facute contra cost. In garantia mecanica intra si angrenajele din servomecanisme, care sunt puse la dispozitie contra cost de majoritatea producatorilor de modelism
- pentru componente electronice, ex: incarcator, telecomanda, receptor, regulator turatie, motor fara perii = garantie 12 luni; Pentru incarcatoare si telecomenzi digitale profesionale, garantia este de 24 luni.
- motor cu perii si baterie = consumabile = garantie 30 zile, in conditiile in care s-a facut rodajul motorului (mers inainte 5min cu 50% din viteza, mers inapoi 5 min, cu 50% din viteza, fara frane bruste). Tot la categoria consumabile intra si motoarele din servomecanisme. 

Deseuri electrice/electronice:
Va rugam ca dupa utilizare, deseurile de natura electrica / electronica (motoare, fire, baterii, regulatoare de turatie, telecomenzi etc.) sa fie predate la centrele de colectare specializata conform legislatiei in vigoare (inclusiv unele supermarketuri au amenajate spatii pentru colectarea deseurilor electrice / electronice). Restul deseurilor (cauciuc, plastic, metal) se pot arunca in recipientele special amenajate din apropierea locuintei Dvs. 

Acest site foloseste cookies. Continuarea navigarii pe acest site implica acceptarea utilizarii cookies. Aflati mai multe aici...
X

Back to top